Dynia oraz cała rodzina dyniowatych, do których należą m.in.: arbuz, cukinia oraz melon stanowią bogactwo składników odżywczych oraz źródło korzystnych właściwości zdrowotnych. Dawniej mało znana, teraz zaczyna zdobywać serca Polaków. Obecnie uprawa dyni do celów spożywczych zaczyna być coraz bardziej popularna, co świadczy o tym, że nasz naród przekonuje się do tego warzywa.


Właściwości odżywcze i zdrowotne dyni

Wartości odżywcze posiada miąższ, jak i pestki dyni. Miąższ ma ciekawy i niepowtarzalny skład witamin i minerałów, przez co charakteryzują się wysoką wartością odżywczą. Zawiera małą ilość składników podstawowych, takich jak: białek, tłuszczu i węglowodanów, ale za to pełen kompleks witamin, takich jak: witamina A, C, B-complex, E, K,PP, a także składników odżywczych: fosfor, potas, magnez, wapń, niacyna, ryboflawina, tiamina, żelazo i wiele innych. Jako warzywo jest zatem niskokaloryczne i lekkostrawne.

Pozytywnie wpływa na układ pokarmowy, m.in. leczy stany zapalne nerek, żołądka, czy wątroby, reguluje przemianę materii, zaś pestki dyni oczyszczają jelita ze złogów kałowych. Jednym słowem odtruwa organizm i pobudza metabolizm. Ponadto zapobiega cukrzycy oraz  poprawia profil lipidowy, co wpływa na spadek cholesterolu i glukozy we krwi. W związku z tym pozytywnie wpływa na układ krążenia, wydalania oraz przemianę materii.

Dynia w kuchni

Dynia to warzywo, które można przyrządzać na szeroką gamę sposobów i w każdym przypadku jest smaczna i aromatyczna. Ona może stanowić główne danie, jak i być dodatkiem do dania. Dziś chcę przedstawić dżem z dyni o smaku pomarańczowym.

Pomarańczowy dżem z dyni

Składniki:

– 5 kg dyni wydrylowanej i obranej

– 1 kg cukru

– 4 opakowania galaretki pomarańczowej

-5 łyżeczek kwasku cytrynowego

– 5 łyżeczek ekstraktu pomarańczowego

– 2 łyżeczki cynamonu mielonego

 

Obraną dynię ścieramy na tarce o grubych oczkach i przekładamy do miski

  •  Zasypujemy dynię cukrem i pozostawiamy na noc (ok 12 godzin), by dynia puściała soki.
  •  Następnie wszystko przekładamy do dużego garnka i smażymy, aż objętość zmniejszy się o połowę i odparuje zbędna woda.
  •   Pod sam koniec smażenia dodajemy kwasek cytrynowy, ekstrakt, galaretki i cynamon. Wszystko dokładnie mieszamy i gotujemy przez 2-3 minuty.
  •   Gorący dżem przelewamy do słoiczków i pasteryzuj przez ok 10 minut.
Zobacz również:  Czy wizyta u ginekologa może być przyjemna?

 

 

 

 

 

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here