Osoby jedzące często, ale o małej objętości posiłki mogą poszczycić się prawidłowym BMI i przemianą materii. Niezależnie czy chcesz schudnąć, masz Hashimoto lub musisz odżywiać się bezglutenowo, twoja dieta powinna opierać się na zasadzie pięciu posiłków dziennie.

Trzeba jeść, aby schudnąć

Tak mi powiedziała moja dietetyczka, która układała mi mój indywidualny plan odżywiania. Ważyłam wtedy ponad 100 kg i chciałam zgubić nie kilka, a kilkadziesiąt kilogramów. Moja dieta była zdumiewająca, ponieważ obejmowała pięć posiłków dziennie, które musiałam spożywać co trzy godziny. Mój plan żywieniowy obejmował trzy posiłki główne, czyli śniadanie, obiad i kolację oraz dwie przekąski, czyli drugie śniadanie i podwieczorek. I faktycznie dzięki tym zaleceniom nie głodowałam, a przy okazji utrata wagi była równomierna.


Działanie naszego metabolizmu

Dlaczego zatem tak się dzieje, że aby zachować dobrą kondycję zdrowotną i prawidłową wagę ciała należy jeść często, a nie stosować głodówki. Otóż aby zrozumieć ten aspekt, warto zapoznać się z działaniem naszego metabolizmu. Organizm ludzki przez tysiące lat ewolucji wytworzył swego rodzaju mechanizm obronny przed okresami niedożywienia. Wynikało to z tego, że nasi przodkowie w pierwszych wiekach funkcjonowania cywilizacji ludzkiej nie zawsze mieli dostęp do jedzenia. W czasach ludzi pierwotnych, kiedy udało się upolować zwierzynę, wtedy wszyscy siadali do uczty i najadali się do syta, aby przeżyć kolejne okresy bez jedzenia. Pory roku również miały znaczenie.

Pory deszczowe dawały obfitość pokarmu, zaś pory suszy to był okres niedoboru pożywienia, a w skrajnych przepadkach jego braku. Taki rozregulowany sposób odżywiania spowodował, że nasz metabolizm wytworzył mechanizm magazynowania pokarmu, na czas głodu.

Zatem kiedy odżywiamy się nieregularnie, a przy okazji się głodzimy, to tyjemy. Dla naszego organizmu jest to sygnał, że trzeba magazynować pożywienie. W nadnerczach wytwarza się nadmierna ilość hormonu kortyzolu tzw. Alert głodowy, który daje sygnał do mózgu, że trzeba oszczędzać pokarm i wtedy cały metabolizm spowalnia i koncentruje się na tym, aby to, co spożyjemy, zebrać w postaci tkanki tłuszczowej, zamiast spalić.

Zobacz również:  Dietetyczne dania z pudła

W racjonalnym odżywianiu chodzi o to, aby cały bilans żywieniowy, który dostarczamy organizmowi, był całkowicie wykorzystany energetycznie przez komórki naszego ciała, a nie odkładany w postaci tłuszczu. Zatem kiedy jemy regularnie w małych ilościach i pewnych odstępach czasu, wtedy spalamy całość pokarmu, ponieważ nasz metabolizm jest regularnie pobudzany do działania. Kortyzol w nadnerczach ma niską wartość, przez co tworzymy w naszym ciele swego rodzaju poczucie bezpieczeństwa stałego zasilania.

Racjonalne porcje żywieniowe

Kolejnym ważnym aspektem jest prawidłowo zbilansowana dieta, dostosowana do potrzeb indywidualnych każdego z nas. Mało kto wie, jak powinien się odżywiać, aby utrzymać stałą wagę, jeżeli na przykład ma Hashimoto, cukrzycę lub alergie na gluten, lub laktozę. W tym wypadku warto oddać się w ręce ekspertów, takich jak Spoko BOX, którzy oferują opracowane gotowe dania na miarę, zgodnie z indywidualnymi potrzebami każdego klienta. Catering Spoko BOX oferuje plan żywieniowy zarówno dla osób odchudzających się, chcących zastosować dietę oczyszczającą organizm, sportowców, wegetarian, alergików, cierpiących na choroby autoimmunologiczne (Hashimoto) oraz po prostu chcących prawidłowo się odżywiać. Spoko BOX to w pełni zbilansowane i zdrowe dania, zaspokające najbardziej wybredne gusta.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here