Ludzie od wieków zastanawiają się nad tym, co robić, aby żyć zdrowo i długo, a także cieszyć się pełnią sił fizycznych i psychicznych. Zgodnie z podejściem naukowców, nawet 70% czynników, które wpływają na długość i jakość życia, zależą od zachowania człowieka, a tylko pozostałe 30% to wpływ genów.

Czym jest zdrowy styl życia?

Zdrowie po raz pierwszy w nauce zostało zdefiniowane w 1948 roku przez Światową Organizację Zdrowia i właśnie wtedy stwierdzono, że zdrowie to nie tylko brak choroby, ale także całkowity dobrostan fizyczny, psychiczny i społeczny. Z kolei styl życia można zdefiniować jako zbiór codziennych zachowań i decyzji oraz nawyków. Można wyróżnić trzy główne grupy czynników, które mogą wpływać na długość i jakość życia:

  • dieta, czyli spożywanie zdrowych produktów, a unikanie tych, które są niekorzystne dla danej osoby;
  • styl życia, czyli czas przeznaczony na sen, odpoczynek oraz na aktywność fizyczną, a także na kontakty społeczne,
  • zdolność do radzenia sobie z sytuacjami trudnymi i stresogennymi, co wpływa na odporność jednostki i zmniejszenie podatności na zachorowania.

Więcej na temat zdrowego stylu życia można przeczytać na stronie: https://optymalnewybory.pl/zasady-zdrowego-stylu-zycia-jak-dlugo-i-zdrowo-zyc/

Zasady zdrowego życia

Podstawą zdrowego życia jest wprowadzenie do swojego codziennego funkcjonowania pewnych modyfikacji, a także zadbanie o wyuczenie się odpowiednich nawyków. Wśród najważniejszych zasad zdrowego życia można wyróżnić:

1. Aktywność fizyczna każdego dnia

Ruch pozwala zwiększyć zadowolenie z życia, zgubić zbędne kilogramy, a także podnieść poziom endorfin (nazywanych „hormonami szczęścia”). Aktywność fizyczna to nie tylko ćwiczenia na siłowni lub sali fitness, ale także jazda na rowerze do pracy, wchodzenie po schodach, codzienny spacer.

Dodatkowa porada: Warto poświęcić przynajmniej 150 minut tygodniowo na dodatkową aktywność fizyczną, na przykład jazdę na rolkach lub ćwiczenia w domu.

2. Zdrowa dieta

Najlepsza dieta to ta, która jest zróżnicowana, a jej podstawę stanowią warzywa i owoce. Dobrze zadbać o to, aby połowę na talerzu zajmowały właśnie pyszne dodatki takie jak cukinia, ogórki, bakłażany, sałata, pomidor lub rzodkiewka.

Dodatkowa porada: Gdy pojawia się chęć na zjedzenie czegoś słodkiego, warto wybierać zdrowe przekąski takie jak owoce, domowej roboty batoniki.

3. Czas na relaks i sen

Osoby, które pracują umysłowo, a większą część dnia spędzają przy biurku, nie powinny po powrocie z pracy znów siadać do komputera. Odpoczynek powinien opierać się na wyjazdach na łono natury, a także na drzemkach i porządnym śnie, przynajmniej przez 7 -9 godzin dziennie.

Dodatkowa porada: Warto wykorzystywać urlop w pracy, aby od czasu do czasu odpocząć psychicznie i fizycznie.

4. Pozytywne podejście do życia

Osoby, które częściej się uśmiechają i są nastawione w sposób optymistyczny do kolejnych dni, są szczęśliwsze i rzadziej chorują. Właśnie dlatego dobrze jest nauczyć się pozytywnego podejścia do życia.

Dodatkowa porada: Szczególne znaczenie ma nauka radzenia sobie w sytuacjach trudnych i zadaniowe podejście do problemów.

5. Zmniejszenie podatności na stres i unikanie szkodliwych czynników oraz nałogów

Stres i pośpiech nie służą zdrowiu, a szczególnie sercu, ponieważ mogą powodować różne choroby układu krwionośnego. Zamiast nerwów, a także używek takich jak alkohol, czy papierosy, lepiej wybrać relaks z książką lub grami planszowymi.

Dodatkowa porada: Warto być aktywnym umysłowo i spędzać czas z bliskimi osobami, na przykład chodząc do kina, do kawiarni lub grając w różne gry umysłowe (Scrabble, szachy).

 

 

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here