Trening EMS, a w rozwinięciu Electrical Muscle Stimulation, przez elektrostymulację pobudza mięśnie do pracy. Ten rodzaj ćwiczeń wpływa na rozbudowę masy mięśniowej, poprawę kondycji oraz szybkie spalanie tkanki tłuszczowej. Swoje początki ma w fizjoterapii, gdzie elektrostymulacja pojawiła się w latach 60 XX wieku. Skuteczność metody potwierdza wiele opracowań naukowych, co skłoniło specjalistów do przeniesienia jej z gabinetów rehabilitacji do sal treningowych.

Jak działa elektrostymulacja?

Elektrostymulacja polega na dostarczeniu do mięśni impulsów prądu elektrycznego, które pobudzają je do skurczu. Naśladuje to naturalny mechanizm działania mięśni i układu nerwowego. W organizmie to elektryczny bodziec trafia do nerwów motorycznych i wywołuje skurcz unerwionych przez nie mięśni.

Przebieg treningu

Osoba wykonująca trening zakłada dopasowaną bieliznę sportową, specjalistyczną kamizelkę, pas biodrowy i opaski na ramiona i uda, na których zamocowane są elektrody. Ten rodzaj osprzętu, mimo że sprawia wrażenie bycia nieco topornym, jest stosunkowo lekki i nie utrudnia wykonywania żadnych ruchów. W następnym kroku, przy użyciu kabla podłącza się strój do urządzenia będącego elektrostymulatorem.

Zalety treningu EMS

Jedną z najbardziej docenianych zalet tej formy treningu jest jego stosunkowo krótki czas, czyli 20/30 minut będące równoważnikiem około 1,5 – 2 godzin klasycznego treningu. Z reguły stosuje się 2 sesje treningowe w tygodniu. Łączy on więc w sobie wysoką efektywność i brak konieczność dużego zaangażowania czasowego.

Kolejną zaletą jest fakt, że wykorzystywane ćwiczenia są proste i łatwe do wykonania, dzięki temu można go przeprowadzać nawet u osób, które nie mają doświadczenia treningowego. Małe skomplikowanie ćwiczeń zmniejsza również ryzyko kontuzji, ponieważ przez cały czas treningu ruchy mogą być dokładnie kontrolowane zarówno przez ćwiczącego, jak i trenera.

Trening ten charakteryzuje się szybką adaptacją obciążeń i prędkością budowania formy, co szczególnie ważne w przypadku osób początkujących i seniorów. Wykazuje również wysoką skuteczność zarówno w aktywizacji mięśni powierzchownych, jak i głębokich.

Ważną zaletą jest również brak konieczności używania do treningu sprzętu treningowego, takiego jak ciężarki, sztangi czy gumy, co sprawia, że studia treningowe mogą znajdować się w wielu, małych miejscach, dzięki czemu trenujący nie muszą jeździć na trening na drugi koniec miasta.

Przeciwwskazania do treningu EMS

Z tej metody treningu nie mogą korzystać kobiety w okresie ciąży, osoby chorujące na choroby pulmonologiczno-kardiologiczne oraz będące w trakcie aktywnej choroby nowotworowej. Ponadto trening EMS nie będzie odpowiedni dla osób cierpiących na padaczkę, z zaburzeniami czucia, cukrzycą i przepukliną brzuszną. Elektrody nie mogą mieć również styczność z obszarem skóry, który jest uszkodzony lub podrażniony.

Dla kogo jest przeznaczony trening EMS?

  • dla sportowców trenujących siłowo i pod kątem sylwetkowym chcącym urozmaicić swój trening
  • dla osób, które mają mało czasu a zależy im na szybkim efekcie treningów
  • dla osób będących w trakcie rehabilitacji po kontuzjach

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj