Męczy cię bezsenność? Ból łydek towarzyszy ci od tak dawna, że właściwie zdążyłaś się już do tego przyzwyczaić? Sprawdzałaś już wiele potencjalnych dolegliwości, ale nic z tych badań nie wynika? Być może to braki magnezu, o których nie masz pojęcia!

Problemy z przyswajaniem magnezu

Badania naukowe pokazują, że coraz więcej z nas ma problemy z przyswajaniem magnezu. Wynika to w dużej mierze z naszego trybu życia. Niestety sami przez wiele zachowań ograniczamy to wchłanianie, a następnie borykamy się z konsekwencjami tego stanu rzeczy. Powracające skurcze, bezsenności, nawrotowe bóle głowy, poczucie generalnego osłabienia, a czasem nawet ataki paniki mogą (choć oczywiście nie muszą i nie zawsze są) być związane z niedoborami magnezu. Co więc warto zrobić? Jeśli dotykają cię wymienione problemy, koniecznie zrób szczegółowy panel badań z krwi, w tym oznaczenie poziomu magnezu. Jeśli jest ono zbyt niskie, koniecznie skonsultuj się z lekarzem lub dietetykiem i rozpocznij suplementację.

Z pomocą może przyjść także oliwa magnezowa, którą możesz stosować bezpośrednio na skórę, a tym samym poprawiać jej wchłanialność. Ważne! Niestety to, że magnez w podstawowych badaniach krwi wyjdzie w normie, jeszcze niczego nie przesądza. Źródłem problemu może być bowiem jego wchłanialność do mięśni, której upośledzenie jest przyczyną takich dolegliwości jak tężyczka utajona, która również wiąże się z wymienionymi wyżej problemami. Jeśli zmierzyłaś podstawowych magnez, wszystko pozornie jest w porządku, a ty dalej borykasz się z bólem mięśni, skurczami, bólem głowy, problemami z koncentracją, koniecznie skorzystaj z konsultacji u neurologa lub endokrynologa (tężyczka często jest powiązana z chorobami tarczycy).  Nie zrzucaj wszystkiego na przepracowanie, stres i zbyt intensywny tryb życia. Spróbuj sobie pomóc.

Niedobory magnezu

Dlaczego cierpi na nie coraz więcej z nas? Przede wszystkim dlatego, że nasza żywność niestety jest coraz uboższa, nie dostarczamy więc do organizmu tyle magnezu, ile potrzebuje nasze ciało. Do tego często nasza dieta jest bardzo uboga i ograniczona. Organizm zaś przyswaja jedynie 50% magnezu zawartego w spożytej przez nas żywności.

Jego wysiłki torpedujemy jeszcze przez nadmierne spożycie kawy, alkoholu oraz innych używek ograniczających przyswajanie magnezu. Stres także nie pomaga w walce z tymi problemami. Co ciekawe zbyt duża ilość błonnika, a także fitynianów i szczawianów w diecie również zmienia wchłanialność magnezu. Temu jednak można przeciwdziałać przez moczenie żywności w wodzie, gotowanie oraz spożywanie produktów poddanych procesowi fermentacji.

Czy można zadbać o lepszy poziom magnezu w organizmie?

W wielu przypadkach niskiego poziomu magnezu we krwi potrzebna jest jego suplementacja w postaci tabletek. Można także skorzystać z innego rozwiązania, jakim jest oliwa magnezowa, a więc czysty magnez w najlepiej przyswajalnej postaci, który nakłada się na skórę (na początku może lekko piec, ale jest to normalny objaw). Suplementacja to jedno, dieta i zmiana nawyków to drugie.

Warto pomyśleć o zmianie 4 kaw na dwie albo jedną dziennie, zmianie tradycyjnej kawy na tę zbożową, ograniczenia lub rezygnacji z alkoholu. Warto z pewnością zadbać o większy udział białka w diecie, ponieważ pomaga ono w przyswajaniu magnezu, podobnie zresztą jak witamina B5, której często także mamy zbyt mało. Warto sięgać po kiszonki, zakwas z buraków, który pomaga budować kwaśne środowisko w układzie pokarmowym, co także poprawia wchłanialność magnezu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj