dętka rowerowa

Dętki są niezbędnymi elementami wyposażenia rowerowego. Bez nich nie ma mowy o prawidłowym korzystaniu z jednośladu – są odpowiedzialne za właściwe ciśnienie powietrza w oponach, a to ma ogromny wpływ na użytkowanie pojazdu. Nie wiesz, na co zwrócić uwagę przy zakupie dętki? Spieszymy z wyjaśnieniami.

Kupujemy dętki do roweru

Najważniejszą kwestią, od której należy rozpocząć wybór dętki, jest poznanie rozmiaru koła. Jego średnica wyrażona zazwyczaj w calach, jest bowiem ściśle związana z wymiarem dętki – zarówno wybór za małej, jak i zbyt dużej uniemożliwi właściwy montaż opony. Istotna jest również szerokość dętki – najważniejsze jest, aby nie była większa niż miejsce przewidziane w okolicy widelca w danej ramie. Opony są zazwyczaj opisywane oznaczeniami, które stanowią wyraźną wskazówkę – dzięki nim można dowiedzieć się, które z dętek dostępnych np. tutaj https://www.bricomarche.pl/hobby/rower/detki-opony będą najlepiej odpowiadać konkretnym wymiarom. Na oponie znajdują się zazwyczaj co najmniej dwie informacje – liczba wskazująca na szerokość (lub zakres od-do) oraz ta, dzięki której można poznać jej dokładną średnicę.

Inne sposoby doboru dętek

Jeśli Twoja opona uległa poważnemu uszkodzeniu i symbole zwyczajnie nie są widoczne, najlepszym sposobem na właściwy wybór dętki będzie wyciągnięcie z opony tej fabrycznej i dokonanie pomiaru przy pomocy dowolnego przyrządu – linijki lub metrówki. Otrzymaną w centymetrach wartość należy następnie przełożyć na cale – na szczęście wielu producentów ułatwia zadanie i udostępnia informację w obu jednostkach, aby zmniejszyć ryzyko pomyłki.

Co z wentylami?

Nie bez znaczenia pozostaje również kwestia wentyli. Dostępnych jest bowiem kilka wariantów, dlatego warto zapoznać się z oznaczeniem, by idealnie dopasować model do swojej obręczy. Aby uniknąć problemów z pompowaniem koła, najlepiej jest postawić na analogiczny wentyl – zmiana może się bowiem wiązać z przymusem wymiany całej obręczy. Wentyle różnią się od siebie nie tylko wylotem, ale i długością. Specjaliści zalecają wybór takich, które są dłuższe o minimum centymetr od stożka, co zazwyczaj daje od 35 do 48 mm długości. Niektóre z rowerów wyczynowych, wyposażonych w są w specjalne opony, dlatego będą wymagać nieco dłuższych wentyli niż te standardowe.

Wyróżnia się trzy odmiany wentyli: FV, zwany inaczej Presta, DV, czyli rowerowy oraz AV, czyli wentyl samochodowy. Dlaczego wybór wentyla jest ważny? Bo od niego zależy to, czym będziemy pompować opony. Jeśli zależy Ci na możliwości korzystania z kompresora samochodowego, te ostatnie powinny być dla Ciebie najlepszym wyjściem.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here