Święta bożonarodzeniowe kojarzą się wielu osobom z barszczem, w którym pływają smakowite uszka. Do jego wykonania potrzebny będzie zakwas buraczany, który okazuje się być bardzo cennym produktem, po którego warto sięgać na co dzień. Znajduje się w nim wiele wartościowych substancji mających korzystny wpływ na nasz organizm. Czas poznać właściwości prozdrowotne i odżywcze zakwasu z buraków.

Zakwas z buraków? Tak poproszę!

Jeśli dotąd ktoś patrzył sceptycznie na zakwas buraczany, czas najwyższy to zmienić i zacząć częściej po niego sięgać, nie tylko do przygotowania barszczu na święta. Chodzi tutaj o sok z buraków kiszonych, który obfituje w szereg prozdrowotnych składników. W przypadku zakwasu mówimy o produkcie fermentowanym, co wymaga udziału baterii mlekowych. Cukry zawarte w burakach są rozkładane przez drobnoustroje, następnie powstaje właśnie kwas mlekowy. Zamiast sięgać po jakieś apteczne kapsułki z probiotykami o wątpliwej skuteczności działania, warto raczyć swoje podniebienie zdrowym zakwasem z buraków. Są one w Polsce powszechnie dostępne i relatywnie tanie. Można je nawet uprawić z łatwością w przydomowym warzywniaku, nie mają większych wymagań glebowych. Regularne picie takiego zakwasu wspiera naszą mikroflorę jelitową, wzbogacając ją o dobroczynne bakterie. Bez nich nie byłoby mowy o prawidłowym trawieniu ani nawet funkcjonowaniu organizmu.

W zakwasie buraczanym znajdziemy mnóstwo witamin i minerałów. Nie brakuje tam folianów, potasu, żelaza, magnezu, witaminy C, antocyjanów, witamin A i E. Do tego dochodzi jeszcze betanina i witamina K. Soku z buraków kiszonych nie trzeba sobie odmawiać bo jest to produkt bardzo niskokaloryczny. W stugramowej porcji znajduje się tylko 32 kcal. Sięga się po niego już od wieków ze względu na liczne właściwości prozdrowotne – przede wszystkim przeciwutleniające, przeciwzapalne i przeciwnowotworowe. Warto włączyć go do swojego jadłospisu chociażby po to, aby uchronić się przed rozwojem chorób układu sercowo-naczyniowego. Pomaga w walce z nadciśnieniem tętniczym, przeciwdziała miażdżycy, chorobie niedokrwiennej serca, chroni narząd wzroku. Za pomocą zakwasu buraczanego można skutecznie wesprzeć pracę układu odpornościowego i nerwowego.

Mówi się nawet, że zakwas z buraków działa odkwaszająco na organizm, pomimo tego że jest kwasem. Jeśli zależy nam na zachowaniu smukłej sylwetki lub chcemy pozbyć się nadprogramowych kilogramów, to jak najbardziej warto włączyć do jadłospisu zakwas buraczany, który usprawni przemianę materii i proces odchudzania. Zapobiega i wspomaga leczenie anemii. Niweluje problemy z zaparciami i leniwym jelitem. Obniża też poziom cholesterolu we krwi i obniża ciśnienie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here