Bieganie to wciąż jedna z najczęściej uprawianych dyscyplin sportu. Wiele osób wybiera ją, chcąc zacząć zdrowy tryb życia, ponieważ do biegania nie potrzeba nam specjalistycznego sprzętu i można to robić na świeżym powietrzu, co wielu osobom odpowiada. Niestety, bieganie bez odpowiedniego przygotowania może skończyć się źle dla niewyćwiczonego organizmu, dlatego warto wiedzieć, co zrobić, aby rozpocząć systematyczne bieganie w bezpieczny sposób. Poniżej przedstawiamy 5 porad dla początkujących biegaczy.

Wyznacz sobie cel

Każdy plan powinien zawierać jakiś konkretny cel. Tak jest też w przypadku biegania. Jasno sprecyzowany punkt, do którego chcemy dotrzeć, pomoże nam utrzymać motywację i wzmocni chęci do działania. Celem może być zrzucenie konkretnej ilości kilogramów lub dojście do takiej formy, aby udało się przebiec 5 kilometrów. Osiągnięcie celu powinno być rozłożone na kilka etapów, do których będziemy stopniowo dążyć. A każdy kolejny odhaczony etap zapewni nam dodatkową satysfakcję.

Pamiętaj o rozgrzewce

Rozgrzewka stanowi bardzo ważny element każdej aktywności fizycznej. Jeżeli o niej zapomnimy i rozpoczniemy bieg bez rozgrzania i rozciągnięcia mięśni, może to skutkować nie tylko większymi zakwasami. Znacznie zwiększa to również ryzyko urazów stawów i mięśni, które mogą wykluczyć nas z kontynuowania naszej przygody z bieganiem. Także po zakończeniu treningu warto pamiętać o rozciągnięciu ciała, pomoże to przyspieszyć regenerację i zmniejszy ból w stawach następnego dnia.

Postaw na odpowiedni strój sportowy

Bieganie wydaje się prostą dyscypliną sportu. W rzeczywistości jest jednak bardzo męczące i wymaga od nas odpowiedniego nakładu energii. Jak przy każdym sporcie o wysokiej intensywności, także w przypadku biegania należy postawić na odpowiedni strój sportowy. W tym przypadku należy skupić się przede wszystkim na obuwiu, które ma kluczowe znaczenie dla utrzymania w komforcie nie tylko naszych stóp, ale i całych nóg. Wybór profesjonalnych butów do biegania zapewni dobrą amortyzację, co pomoże uchronić nas przed kontuzjami, wynikającymi z biegania na nieodpowiednim podłożu.

Zaczynaj powoli

Częstym błędem osób początkujących jest stawianie sobie zbyt wysokiej poprzeczki na start. Nikt nie został mistrzem olimpijskim z dnia na dzień, a do przebiegnięcia większego dystansu potrzeba wytrwałości i systematycznych treningów. Dlatego na początek najlepiej wyznaczyć sobie krótką trasę, dostosowaną do indywidualnego poziomu zaawansowania.

Słuchaj swojego ciała

Jeżeli coś zaczyna nas boleć lub czujemy się źle, nie wykonujmy treningu na siłę. Takie zachowanie może tylko spotęgować dolegliwości. Nie zaleca się także biegania codziennie, jeżeli uważamy, że nasz organizm nie jest jeszcze gotowy na kolejny trening. Należy także szybko działać w przypadku kontuzji, gdy pojawia się ból, najczęściej stosujemy niesteroidowe leki przeciwzapalne (NLPZ), działające nie tylko przeciwbólowo, ale i przeciwzapalnie. Można je stosować doustnie lub zewnętrznie. Warto pamiętać, że wśród leków NLPZ, które przyjmujemy doustnie, można skorzystać z dostępnego bez recepty, występującego w tej samej dawce, co na receptę – deksketoprofenu. Deksketoprofen jest szybko przynosi ulgę. Należy pamiętać, że przed stosowaniem jakiegokolwiek leku, warto skonsultować się z lekarzem lub farmaceutą, gdyż każdy lek niewłaściwie stosowany może zagrażać zdrowiu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here