BCAA to ważne aminokwasy rozgałęzione, które wyjątkowo skutecznie wspierają pracę organizmu przy wytężonym wysiłku fizycznym. Ich działanie opiera się głównie na efektywnym pobudzaniu syntezy białek i zwiększaniu bieżącej produkcji hormonów anabolicznych. Dzięki temu doskonale wspomagają regenerację po treningu lub intensywnych ćwiczeniach, zmniejszą uczucie zmęczenia oraz przyśpieszają budowę tkanki mięśniowej. Czym dokładnie są aminokwasy BCAA i dlaczego, warto je suplementować?

BCAA – niezastąpiony towarzysz sportowców

BCAA, czyli aminokwasy rozgałęzione są organicznym związkiem chemicznym stanowiącym jeden z głównych składników budulcowych mięśni. Izoleucyna, walina i leucyna tworzące łańcuch BCAA zaliczane są do aminokwasów egzogennych, czyli takich, których nasz organizm nie jest w stanie samodzielnie wyprodukować. Należy więc przyjmować je wraz z pokarmem lub suplementować wysokiej jakości preparatami.

Dzienne zapotrzebowanie na aminokwasy BCAA wynosi 3 g, jednak dla osób aktywnych fizycznie jest to, aż 10 g. Sportowcy oraz kulturyści szczególnie powinni zadbać o ich odpowiedni poziom w organizmie. Tego typu związki niezwykle skutecznie wspomagają organizm, a także dostarczają wysokiej dawki energii na długie i wyczerpujące treningi.

Niektórzy twierdzą, że nie warto przyjmować BCAA oraz białka w proszku razem, ponieważ białka już ma animokwasy. Jednakże dobrym i sprawdzonym pomysłem może być dodanie 1-2 porcji białka między posiłkami, pozostawiając BCAA na czas przed i po treningu.

Jak działają aminokwasy BCAA?

Po dostarczeniu organizmu odpowiedniej dawki BCAA znacząco zwiększa się tempo procesu syntezy białek. W efekcie mięśnie stają się bardziej wytrzymałe, co wpływa na długość i skuteczność regularnych treningów. Warto też zauważyć, że aminokwasy rozgałęzione hamują rozpad białek mięśniowych, dzięki czemu łatwiej jest zbudować masę mięśniową. Ponadto BCAA chronią mięśnie przed negatywnymi skutkami zbyt intensywnych ćwiczeń, a także wspierają ogólną regenerację organizmu.

Przyjmowanie aminokwasów rozgałęzionych sprzyja również koncentracji oraz zapobiega wyczerpaniu. Dzieje się tak dlatego, że BCAA blokują dopływ tryptofanu do mózgu, który przyczynia się do poczucia senności i znużenia. Organizm staje się więc bardziej wytrzymały, a co za tym idzie pierwsze objawy zmęczenia pojawiają się znacznie później.

Dlaczego warto stosować BCAA?

Aminokwasy rozgałęzione przede wszystkim dostarczają materiału budulcowego dla mięśni oraz stanowią doskonałe, a przy tym w pełni naturalne źródło energii. Suplementacja BCAA jest więc świetnym rozwiązaniem dla osób, które marzą o efektywnym zwiększeniu masy mięśniowej. Nie można też zapominać, że tego typu związki wspomagają redukcję tkanki tłuszczowej, jednocześnie chroniąc przy tym mięśnie. Ponadto zmniejszą uczucie bolesności po intensywnym wysiłku fizycznym.

Osoby, które zdecydują się stosować BCAA (dostępne m.in. na stronie Pafoscan) mogą również liczyć na ogólną poprawę stanu psychicznego. Regularnie przyjmowanie tych aminokwasów zmniejsza poczucie zmęczenia, pozwala lepiej się skupić i skoncentrować na wyznaczonym celu.

Na aminokwasy rozgałęzione powinni też zwrócić uwagę wszyscy, którzy borykają się z niedoborem białka. Suplementacja BCAA może także pełnić ważną rolę w diecie wegetarian lub wegan, rezygnujących ze spożywania białka pochodzącego z innych źródeł.

Z regularnym przyjmowaniem BCAA wiąże się więc sporo korzyści. Z pewnością suplementacja aminokwasami rozgałęzionymi przyda się sportowcom, kulturystom oraz innym osobom aktywnym fizycznie. Kompleksowanie dbanie o swoje mięśnie zarówno przed, jak i w trakcie oraz po treningu szybko przyniesie rezultaty oraz skutecznie wesprze prawidłowe działanie organizmu. Warto też pamiętać, że BCAA można stosować również przy odchudzaniu oraz jako element uzupełniający dietę niskobiałkową.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here