Czy napoje izotoniczne są lepsze niż woda po treningu?

0
449

Uzupełnianie poziomu płynów w organizmie ma fundamentalne znaczenie, zwłaszcza dla osób aktywnych fizycznie. Trzeba bowiem pamiętać, że już łagodne odwodnienie wywołuje szereg nieprzyjemnych objawów, a w poważniejszych stanach może nawet dojść do zaburzenia funkcji układu krwionośnego i naczyniowego. W myśl starego powiedzenia, lepiej zapobiegać niż leczyć. Co sprawdzi się lepiej, napoje izotoniczne czy woda? Poniżej odpowiadamy na to pytanie.

Zaleca się, by dorosła osoba wypijała od 1,5 do 2 litrów wody na dobę. Mówimy tu jednak o typowym funkcjonowaniu. Jeżeli w planie dnia pojawia się intensywny wysiłek fizyczny, objętość przyjmowanych płynów trzeba zwiększyć do 4, a nawet 5 litrów na dobę! Trzeba bowiem wiedzieć, że w trakcie forsownych ćwiczeń, w następstwie wzmożonego procesu organizm może stracić nawet 1,5 litra płynów na godzinę. Wraz z potem wydalana jest nie tylko woda, ale także cenne związki mineralne. Zaburzenie gospodarki elektrolitowej ma bezpośrednie przełożenie na efekty treningu. Właśnie dlatego należy zadbać o odpowiednie nawadnianie, nie tylko w trakcie, ale także po ćwiczeniach. W tym miejscu pojawia się jednak istotne pytanie: wybrać wodę czy izotonik?

Woda – podstawowy płyn w ciągu dnia

Bez wody nie byłoby życia na naszej planecie. Ciało człowieka składa się głównie z wody (60-70 proc. masy dorosłej osoby). W normalnych warunkach (czyli w temperaturze otoczenia poniżej granicy upałów, z zachowaniem umiarkowanego poziomu aktywności i przy braku schorzeń doprowadzających do zwiększonej utraty płynów), niezwykle skutecznie nawadnia organizm i to właśnie woda, nie herbata, kawa czy słodkie napoje, powinna być podstawowym płynem w ciągu dnia.

Trzeba jednak pamiętać, że w wodzie próżno szukać cukrów, a składniki mineralne są obecne w tym płynie w niewielkim stężeniu (dotyczy to „kranówki” i wody źródlanej). W praktyce oznacza to, że woda świetnie nawadnia przed treningiem i ułatwia wchłanianie węglowodanów. W trakcie forsownych ćwiczeń, pomoże utrzymać prawidłową gospodarkę kwasowo-zasadową, zwłaszcza mineralna, która działa jak hipertonik. Licząc na najlepsze efekty, warto jednak sięgnąć po skuteczniejszy środek nawadniający, który nie tylko uzupełnia poziom płynów, ale także wprowadza do organizmu wiele cennych mikroskładników.

Napój izotoniczny – stworzony z myślą o potrzebach osób aktywnych

Oprócz wody, w składzie napojów izotonicznych występują także minerały, węglowodany i witaminy. Za przykład weźmy ofertę OSHEE – czołowego producenta napojów witaminowych i dla sportowców. Popularny napój izotoniczny OSHEE ma w swoim składzie węglowodany, stanowiące zastrzyk energii w trakcie i po treningu, i sól (czyli sód), która umożliwia zachowanie prawidłowej gospodarki kwasowo-zasadowej i wspomaga prawidłowe przewodzenie impulsów nerwowych. Oba składniki występują w odpowiednio dobranych proporcjach, a uzupełnia je zestaw witamin z grupy B, wspomagających koncentrację i poprawiających nastrój.

Co pić w czasie jazdy na rowerze, biegania i na siłowni?

Skład napojów izotonicznych zaspokaja wszystkie potrzeby osób aktywnych. Czy to oznacza, że izotonik stanowi jedyny słuszny wybór? Otóż, niekoniecznie. Co pić w czasie jazdy na rowerze i w trakcie innych treningów? Woda świetnie sprawdzi się podczas mniej obciążających sesji, podczas których tętno nie wkracza w wyższe strefy. Napój izotoniczny doskonale sprawdzi się po każdym treningu (nawodni organizm, przywróci siły i uzupełni utracone mikroskładniki) i w trakcie długich lub intensywnych sesji.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj