Jak nawadniać organizm przy intensywnym wysiłku?

0
218

Nawodnienie organizmu jest często pomijaną kwestią w żywieniu człowieka, w tym sportowców. W praktyce okazuje się, że wystarczy utrata zaledwie 2–3% płynów zgromadzonych w organizmie, aby poczuć silny dyskomfort i utracić część wydolności. Dlaczego uzupełnianie płynów przy intensywnym wysiłku fizycznym jest tak istotne i dlaczego warto w tym celu sięgnąć po dzbanek do filtrowania wody?

Ile wody gromadzi nasz organizm?

O tym, jak ważna w naszym życiu jest woda, świadczy jej ilość w organizmie człowieka. Mięśnie składają się w 75% z wody. Krew zawiera jej aż 90%. Niemal tyle samo płynów znajdziemy w płucach i wątrobie. Ciało dorosłego człowieka składa się z wody w niemal 65–70%. W przypadku osoby ważącej 80 kg to ponad 50 litrów!

Woda jest niezbędna, aby prawidłowo mogły przebiegać setki procesów biochemicznych niezbędnych dla życia. Tracimy ją jednak na co dzień poprzez oddychanie, pocenie się i wydalanie. Dlatego należy dbać o regularne dostarczenie odpowiedniej ilości płynów, która zrównoważy ten ubytek. W szczególnej sytuacji znajdują się osoby aktywne fizycznie. One w związku z treningami tracą znacznie więcej płynów niż te, które prowadzą siedzący tryb życia.

Wodę można dostarczać na wiele sposobów. Zamiast jednak kupować kolejne plastikowe butelki, lepiej sięgnąć po dzbanek szklany z filtrem. To ekologiczne i wygodne rozwiązanie, które pozwala zaoszczędzić wydatki.

Dlaczego dbanie o nawodnienie organizmu jest tak istotne dla sportowców?

Odpowiednia podaż wody w przypadku sportowców jest szczególnie istotna. Jony sodu, potasu i wapnia, zawarte w płynie są niezbędne do zapewnienia prawidłowego skurczu mięśni. Dodatkowo zadbanie o nawodnienie pomaga utrzymać wydolność organizmu określaną przez pułap tlenowy (VO2Max).

O tym, ile płynów tak naprawdę powinny wypijać osoby aktywne fizycznie, decyduje wiele czynników, w tym:

  • temperatura i wilgotność, przy jakich odbywają się treningi,
  • masa ciała zawodnika,
  • skład ciała (proporcja tkanki mięśniowej do masy tłuszczowej).

W praktyce zazwyczaj zaleca się, aby osoby uprawiające sport wypijały około 3–3,5 litra płynów dziennie, a w przypadku treningów w okresie letnim – nawet więcej. Dlatego szklany dzbanek filtrujący, który można wielokrotnie uzupełniać, sprawdzi się znacznie lepiej niż zwykłe butelki.

Jak rozpoznać pierwsze oznaki odwodnienia?

Odwodnienie to stan, w którym zawartość płynów i elektrolitów zaczyna spadać poniżej poziomu niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Wyróżnia się cztery stopnie odwodnienia, przy czym z reguły objawy nie sięgają dalej niż drugiego. Typowe oznaki sugerujące odwodnienie obejmują m.in.:

  • silne pragnienie,
  • wyraźnie odczuwalne wzdęcie,
  • brak apetytu,
  • senność lub nadmierne pobudzenie,
  • spadek ciśnienia,
  • zaburzenia rytmu pracy serca (spadek częstotliwości tętna),
  • pogorszoną koordynację i ogólną sprawność,
  • szybko narastającą niechęć do wysiłku.

Pojawienie się tych symptomów oznacza, że w organizmie już doszło do utraty płynów, dlatego nawadniać należy się z wyprzedzeniem.

Osoby, które często ćwiczą, mogą ułatwić sobie dostarczanie płynów na dwa sposoby. W domu lub pracy doskonale sprawdzi się dzbanek filtrujący. Z kolei na siłownię lub zajęcia fitness warto zabrać ze sobą butelkę filtrującą. Zarówno dzbanek, jak i butelka działają na takiej samej zasadzie.

Dzbanek filtrujący jako sposób na walkę z odwodnieniem w sporcie

Dzbanki i butelki filtrujące są wyposażone w wymienny wkład wykonany przede wszystkim z węgla aktywowanego. Dzięki aktywacji surowiec staje się silnym adsorbentem, który eliminuje z wody różnego rodzaju zanieczyszczenia. Dodatkowo filtry renomowanych firm są wyposażone w żywicę jonowymienną, która sprzyja zmiękczaniu wody.

Filtry wymienne oczyszczają wodę z każdego źródła płynącego, więc dzbanek lub butelkę można uzupełnić np. w kranie obecnym w łazience. Aby wkład spełniał swoje zadanie, należy regularnie go wymieniać. Z reguły powinien on być zastąpiony nowym wsadem po upływie 30 dni lub przefiltrowaniu 150 litrów wody. Te parametry mogą prezentować się nieco inaczej w zależności od producenta.

Z dzbankiem filtrującym znacznie łatwiej zadbać o odpowiednie nawodnienie, niezależnie od rodzaju uprawianej dyscypliny i intensywności pracy zawodowej.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj