Śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia. To on daje siłę do działania oraz sprawia, że czujemy się silni niezależnie od warunków zewnętrznych. Musi więc być odpowiednio zbilansowany, mieć wyważoną kaloryczność i co najważniejsze… dobrze smakować! 

Musli, granola i płatki owsiane – czym się różnią?

W śniadaniu wielu Polaków króluje musli, granola i płatki owsiane. Przyjęło się, że jest to pożywanie, które dodają energii. Czy słusznie? Czym właściwie one są? Spośród tych trzech produktów, najbardziej wyróżniają się płatki owsiane. Produkuje się je z owsa zwyczajnego i są świetnym źródłem witamin z grupy B, E oraz błonnika. W 100 gramach nieprzetworzonych płatków znajduje się 373 kcal.

Czym natomiast jest musli oraz granola? To mieszanki zbóż, bakali, orzechów oraz suszonych owoców, np. bananów lub rodzynek. W ich skład często wchodzą także płatki owsiane. Kaloryczność tych produktów może wahać się od 350 do 500 kcal, jednak zazwyczaj jest ona znacznie wyższa niż w przypadku wcześniej wspomnianych surowych płatków. Dodatkowo granolę opieka się w miodzie lub innym słodziku (np. syropie daktylowym lub syropie z agawy), co dodatkowo zwiększa jej wartość energetyczną. To jednak sprawia, że jest chrupiąca i bardzo słodka.

Dlaczego warto jeść płatki na śniadanie?

Płatki nie bez powodu promowane są jako produkt idealny na śniadanie. Mają kilka cech, dzięki którym dostarczają organizmowi niezbędnej energii oraz makro- i mikroskładników. Ten produkt m.in.:

  • ma stosunkowo wysoką kaloryczność, dzięki czemu pokrywa dużą część zapotrzebowania dobowego;
  • w swoim składzie posiada błonnik, który reguluje pracę jelit;
  • charakteryzuje się dużą zawartością antyoksydantów, które mają zdolność zwalczania stanów zapalnych;
  • pęcznieje w żołądku, dzięki czemu na długo pozostawia uczucie sytości; pomimo wysokiej kaloryczności jest więc świetnym produktem dla osób chcących zrzucić zbędne kilogramy;
  • ma niski indeks glikemiczny, dlatego mogą jeść je cukrzycy; należy jednak pamiętać, aby nie gotować ich zbyt długo, ponieważ wówczas indeks podnosi się;
  • zawiera sporą ilość żelaza, dlatego może być świetnym pożywieniem dla osób, które ciągle czują się zmęczone i wyczerpane.

Z czym jeść płatki na śniadanie?

Płatki można jeść na kilka różnych sposobów. Najczęściej zalewa się je gorącym lub zimnym mlekiem i śniadanie gotowe! Dobrym pomysłem jest także gotowanie płatków, aż zmiękną. Taki posiłek jest szczególnie pożądany przez dzieci, które nie lubią gryźć twardego pożywienia. Z czym jeszcze łączyć płatki? Z jogurtem naturalnym, kokosowym lub o Twoim ulubionym smaku. Do takiego śniadania można dodać także porcję owoców oraz łyżkę masła orzechowego, które wzbogaci je o dobre tłuszcze. Wierzch warto posypać sezamem lub nasionami chia, ponieważ są doskonałym źródłem kwasów Omega-3 i Omega-6, także zawierają żelazo, selen oraz potas.

Choć musli, granola i płatki są świetnymi produktami na śniadanie, to można także spożywać je jako dodatek do innych posiłków lub przekąskę w trakcie zabieganego dnia. Dodadzą wówczas siły i dostarczą niezbędnych kalorii.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj