Jeżeli nie dbamy o kondycję naszych nóg i spędzamy większość dnia w pozycji siedzącej, transport krwi z kończyn dolnych do serca jest utrudniony. Zaleganie krwi w nogach objawia się uczuciem ciężkości łydek, obrzękami, bólem nóg, a także pojawieniem się nieestetycznych pajączków naczyniowych.

Zalety aktywności fizycznej

Regularny wysiłek fizyczny powoduje ucisk na naczynia żylne (tzw. pompa mięśniowa) i wzmaga przepływ krwi z nóg do serca. Dzięki temu pod koniec dnia nasze nogi nie będą opuchnięte i obolałe. Żylaki i związana z tym niewydolność powierzchownych żył kończyn dolnych to przypadłość, na którą cierpi duży odsetek Polaków. Problem nieznacznie częściej dotyczy kobiet, aniżeli mężczyzn.

Zadowalające efekty zapewni nam już 15-20 minut aktywności dziennie. Dla wzmocnienia profilaktyki rozwoju żylaków należy pamiętać, aby spać i odpoczywać z uniesionymi nogami do góry, tak aby znajdowały się ok. 15 cm powyżej poziomu serca. Dzięki temu krew łatwiej odpływa i nie zalega w żyłach kończyn dolnych [1,2].

Ćwiczenia w pracy i w domu

Przebywając w pracy, możemy wykonywać proste ćwiczenia:

  1. Siedząc, wyprostuj nogę w stawie kolanowym i obciągnij palce. Zacznij rysować stopą kółka w powietrzu, 5 razy w jedną, 5 razy w drugą stronę. Następnie zmień nogę.
  2. Wstań i wykonaj 30 szybkich wznosów: na przemian na palce i na piętę [1,3].

Dla wzmocnienia efektu możesz rozważyć zakup pończoch uciskowych.

Po powrocie do domu warto zadbać o rozciąganie dolnych partii ciała – zapobiega to powstawaniu obrzęków i zwiększa elastyczność mięśni.

  1. Rozciąganie mięśnia czworogłowego uda – stań prosto i napnij mięśnie brzucha, następnie prawą ręką złap za prawą stopę i przyciągnij ją do pośladka. Kolana trzymaj blisko siebie, wytrzymaj w tej pozycji minimum 15 sekund. Następnie wykonaj ćwiczenie na lewą stronę.
  2. Stojąc, wykonaj wykrok do przodu prawą nogą (powinna być ugięta pod kątem 90 stopni), lewa zostaje z tyłu oparta na kolanie i grzbietowej powierzchni stopy. Wciągnij brzuch i delikatnie pochyl się do przodu. Wytrzymaj 30 sekund i próbuj pogłębić pozycję. Następnie zmień strony.
  3. W leżeniu na plecach ze zgiętymi kolanami wyprostuj jedną nogę i spróbuj przyciągnąć ją do klatki piersiowej. Pamiętaj o oddechu, na wydechu możesz starać się przyciągnąć nogę bliżej, jednak nie forsuj zbytnio tego ruchu. Słuchaj swojego ciała i rób tyle, na ile ono Ci pozwala. Wytrzymaj w pozycji 30 sekund i zmień nogę.
  4. Będąc ciągle w pozycji na plecach, przyciągnij kolana do klatki piersiowej, chwytając nogi pod kolanami. Głowa ma leżeć spokojnie na podłodze, a kręgosłup lędźwiowy nie powinien odrywać się od podłogi [1,3].
  5. Dobry efekt zdrowotny zapewnia także intensywny marsz, pływanie, joga oraz jazda rowerem.

Farmakoterapia

Zdarza się, że choroba pojawia się niezależnie od wykonywanych ćwiczeń. Na powstanie choroby ma wpływ wiele czynników, m.in. dziedziczenie. Osoby cierpiące na przewlekłą niewydolność żylną (PNŻ) zmagają się z ciężkością nóg, bólem i swędzeniem łydek oraz z poszerzonymi, widocznymi przez skórę żyłami. Wymienione objawy są wystarczającym argumentem, by zasięgnąć opinii lekarza. Podczas leczenia warto stosować wspomagająco żel z naturalną heparyną-– Lioton 1000. Heparyna, oddziałując miejscowo, powoduje poprawę mikrokrążenia, łagodzi stan zapalny oraz zmniejsza tworzenie się obrzęków. Żel dzięki formule wodno-alkoholowej szybko się wchłania i daje przyjemne uczucie chłodzenia i ulgi bezpośrednio po aplikacji.

 

Bibliografia:

[1] – https://www.mp.pl/pacjent/zakrzepica/lista/66099,jakie-cwiczenia-stosowac-by-zminimalizowac-skutki-dzialania-zakrzepicy-konczyn-dolnych

[2] – https://www.mp.pl/pacjent/zakrzepica/zylaki/77822,cwiczenia-fizyczne-w-przewleklej-niewydolnosci-zylnej

[3] – http://lioton.pl/cwiczenia-na-zylaki

Ostatnia aktualizacja

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here