Białko sojowe – wszystko, co musisz o nim wiedzieć

0
493

Odżywka białkowa to jeden z najczęściej wybieranych suplementów diety przez sportowców. Pozwala zwiększyć ilość przyjmowanego białka, które jest niezbędne do wzrostu masy mięśniowej i pomaga w jej utrzymaniu.

Oczywiście najpopularniejszym wyborem jest białko serwatkowe, ale na przestrzeni ostatnich lat coraz więcej konsumentów sięga po białko sojowe. Dowiedz się, czym charakteryzuje się ten wegański produkt i czy warto go suplementować.

Jak powstaje białko sojowe i dla kogo jest przeznaczone?

Ziarna soi są bogate w witaminy z grupy B oraz cenne minerały, jak np.: magnez, wapń, fosfor oraz potas. Przede wszystkim są jednak doskonałym źródłem białka, podobnie jak wiele innych roślin strączkowych. Dostępne w sprzedaży białko sojowe powstaje w wyniku wydzielenia białka z płatków sojowych. Białko sojowe izolat (możesz też spotkać się z nazwą: izolat białka sojowego lub izolat białek soi) nie jest wcale gorsze od wersji pochodzenia zwierzęcego.

Na rynku znajdziesz produkty, które w 100 gramach zawierają nawet 80 gramów białka. Ten rodzaj odżywki białkowej jest przeznaczony przede wszystkim dla wegan i wegetarian, ale mogą z niego korzystać wszyscy. Białko sojowe sprawdzi się również w przypadku sportowców z nietolerancją laktozy. W dodatku szybko się przyswaja i dobrze się trawi.

Białko sojowe czy serwatkowe – wady i zalety

Białko serwatkowe może występować w trzech postaciach: koncentratu, izolatu i hydrolizatu. Wszystkie z nich subtelnie się od siebie różnią, ale bez wyjątku charakteryzują się niską zawartością tłuszczy i cukrów. Niektóre z nich mogą jednak nie być wskazane dla osób z nietolerancją laktozy.

Białko sojowe – wszystko, co musisz o nim wiedzieć 1

Natomiast białko sojowe, jak już wspominaliśmy powyżej, powstaje z soi. Wśród konsumentów można spotkać się z pewnymi mitami dotyczącymi tej rośliny, przez co niektórzy mężczyźni nie chcą sięgać po białko sojowe. Skutki uboczne, które rzekomo powoduje soja, to m.in. powiększenie piersi. W rzeczywistości trzeba byłoby przyjmować bardzo duże ilości tego produktu, aby faktycznie doszło do takiego stanu. Jedzenie tofu, picie napojów roślinnych czy suplementowanie białka sojowego w zalecanych porcjach – nie doprowadzi do takiej sytuacji.

Być może zastanawiasz się, jakie białko lepsze – sojowe czy serwatkowe. Niestety – trudno orzec jednoznacznie. Każdy z tych produktów ma swoje wady i zalety, a konkretny rodzaj białka powinien być dopasowany wyłącznie do indywidualnych potrzeb i predyspozycji konsumenta. Jeśli w swojej diecie zrezygnowałeś ze spożycia mięsa, oczywistym wyborem wydaje się zastąpienie białka serwatkowego tym sojowym. Jeżeli jednak Twoja dieta jest urozmaicona i obejmuje różne produkty, możesz wybierać pomiędzy tymi wariantami – i sprawdzić, który lepiej na Ciebie wpływa.

Gdzie kupować białko sojowe?

Białko serwatkowe wciąż jest znacznie popularniejsze niż białko sojowe. Gdzie kupić wegańską opcję, aby cieszyć się dobrym składem produktu i jego właściwymi wartościami? Najlepiej zrobić to online! W internecie czeka na Ciebie duży wybór oraz dostęp do komentarzy konsumentów, którzy zakupili wcześniej białko sojowe. Opinie innych mogą okazać się pomocne w ostatecznym wyborze producenta czy konkretnego smaku.

Jeśli jesteś właścicielem sklepu lub prowadzisz klub fitness i chcesz poszerzyć swoją ofertę produktów o białko sojowe, to zachęcamy do zakupów w nowoczesnych hurtowniach. Jednym z takich miejsc jest Olivit.pl, gdzie możesz liczyć na szybką wysyłkę, a swoje zamówienie składać wygodnie, np. przy pomocy pliku CSV.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj