Odżywki i suplementy diety dla sportowców to spora grupa produktów spożywczych. Warto sprawdzić po które odżywki przedtreningowe warto sięgać.

Czym są suplementy diety?

Charakterystykę środków określanych jako suplementy diety ogólnie określa ustawa. Ustawodawca zaznaczył wyraźnie, że suplementy diety to środki spożywcze. Mają one za zadanie stanowić źródło witaminskładników mineralnych lub innych substancji wykazujących efekt odżywczy lub inny efekt fizjologiczny, z zastrzeżeniem iż nie mogą być to środki, które charakteryzuje działalność lecznicza.

Czym są suplementy przedtreningowe?

Odżywki przedtreningowe to dosyć specyficzna grupa środków. Zazwyczaj nie są one oparte o typowo odżywcze (a przynajmniej tak kojarzone przez nas) składniki, jak pełne białka, czy złożone węglowodany lub tłuszcze.

odżywkach dla sportowców dedykowanych przedtreningowo znajdziemy parę najpopularniejszych grup składników:

  • tzw. pompery lub boostery, mające za zadanie rozszerzać drobne naczynia krwionośne, zwiększyć przepływ krwi w pracujących mięśniach, doprowadzić do ich „napęcznienia”, a w efekcie popularnego efektu „pompy mięśniowej”
  • pobudzacze, mające poprawić koncentrację i skupienie w czasie wykonywania treningu
  • elektrolity – zapewniające prewencję przed ich niedoborami w trakcie wysiłku. Najczęściej pojawiają się w składzie te sole mineralne (czasem witaminy i minerały), które tracone są wraz z potem w największych ilościach – sód i chlorki, czasem również magnez, wapń i potas
  • węglowodany, najczęściej w formie cukrów prostych lub dwucukrów, celem zabezpieczenia źródeł energii i poprawy komfortu treningu
  • aminokwasy, najczęściej głównie (lub z dodatkiem) aminokwasów rozgałęzionych BCAA, które mogą stanowić źródło energii i zabezpieczać białka mięśniowe przed rozpadem
  • czasem w odżywkach i suplementach diety dedykowanych przedtreningowo znajdziemy różne funkcjonalne dodatki jak np. kreatyna mająca wzmagać anabolizm, ekstrakt z zielonej herbaty mogący delikatnie wspomagać utlenianie kwasów tłuszczowych etc.

Czego potrzebujemy przed treningiem?

Wiele zależy oczywiście, jak zazwyczaj, od celu i uprawianej dyscypliny sportu. W przypadku sportów sylwetkowych suplementy diety dla sportowców oparte o tzw. pompery zazwyczaj świetnie się sprawdzają i poprawiają komfort treningu, podczas gdy w przypadku sportów długodystansowych będzie to zdecydowanie nienajlepsze rozwiązanie, utrudniające lub wręcz uniemożliwiające wykonanie efektywnej jednostki treningowej.

Rzeczą pewną jest by dobierać suplementację indywidualnie i nie kierować się wyłącznie reklamami i plakatami na które natkniemy się odwiedzając sklep z suplementami. Pamiętaj by przed zakupem sprawdzić dokładnie skład produktu, oferowane w nim porcje poszczególnych składników, skonfrontować to z własnymi potrzebami i dopiero decydować o ewentualnym zakupie. W innym wypadku możesz kupić suplement w ogóle niezbieżny z Twoimi potrzebami lub znacznie przepłacić, wybierając produkt oparty o komponenty tanie, słabej jakości i niespecjalnie przydatne.

Jak dawkować suplementy przedtreningowe?

Jeżeli dobierzesz suplement odpowiednio do potrzeb – w jego skład będą wchodzi same niezbędne Ci substancje, zazwyczaj najkorzystniej kierować się dawkowaniem zalecanym przez producenta. Porcje substancji aktywnych w większości przypadków są tak dobrane by wzajemnie się uzupełniać.

Czy przedtreningówki są bezpieczne?

Generalnie powinny być, choć w praktyce bywa z tym różnie. Niestety suplementy przedtreningowe, podobnie jak spalacze tłuszczu, są wysoko w skali ryzyka zanieczyszczeń substancjami zabronionymi. Z tego też powodu, po raz kolejny wspominam – wybieraj tylko te oparte o substancje których naprawdę potrzebujesz w swojej dyscyplinie, najlepiej rodzimych marek.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj