motywacja

Systematyczny trening wpływa pozytywnie na zdrowie i dobre samopoczucie. Ćwiczenia sprawiają, że zwiększa się wydolność organizmu, a mięsień sercowy ulega wzmocnieniu. Ponadto wszystkie komórki stają się lepiej dotlenione, co wpływa na lepszą pamięć i koncentrację. Podczas wysiłku fizycznego w mózgu wydzielają się endorfiny i poprawie ulega nastrój. Pomimo tylu zalet płynących z ćwiczeń, motywacja u wielu osób wypada się prędzej niż domek z zapałek. Co można zrobić, aby wytrwać w treningach?

Odpowiedni plan treningowy i cele

Plan treningowy to podstawa, ponieważ jest pewnego rodzaju mapą, według której należy poruszać się w trakcie treningu. Osoby początkujące często wypalają się, ponieważ są niecierpliwe i zbyt szybko oczekują efektów. Wskutek tego ich treningi są ciężkie i niedopasowane do kondycji organizmu. Trzeba pamiętać, że z każdą sesją treningową, ciało staje się coraz silniejsze, a wydolność układu oddechowo – krążeniowego wzrasta. Jednak zbyt intensywne ćwiczenia wywołują zadyszkę i bolesne zakwasy, które trwają kilka dni. Dlatego warto dopasować plan treningowy odpowiednio do wydolności organizmu i z czasem go modyfikować, aby stymulować organizm do wzrostu wydajności. Plan to nie tylko rozpiska treningu, lecz także cele, które należy realizować, np. czas w bieganiu, wymiary poszczególnych partii ciała, waga podnoszonych ciężarów, itd. Realizacja każdego celu musi następować naturalnie i warto kontrolować efekty. Każdy organizm inaczej adaptuje się do treningów i dlatego wymaga odpowiedniej ilości czasu.

Pozytywne myślenie i działanie

Pozytywne myślenie to jeden z elementów sukcesu w każdej dziedzinie – również sporcie. Trening powinien dawać przyjemność i wzbudzać pozytywne skojarzenia, ponieważ w przeciwnym razie stanie się męczarnią, a motywacja szybko się wypali. Ważne jest także pozytywne nastawienie przed rozpoczęciem ćwiczeń, bo dzięki temu energia w trakcie sesji będzie utrzymywać się na wysokim poziomie. Oczywiście zdarzają się ciężkie dni, ale również w takie należy wykonać ćwiczenia zgodnie z planem. Z każdym treningiem wyrabia się nawyk aktywności fizycznej i tym samym wzrasta motywacja, dlatego nie wolno rezygnować. W przypadku gdy zrealizowanie pełnego planu jest niemożliwe, należy wykonać choćby proste ćwiczenia zastępcze, np. bieganie w miejscu w domu, pompki, itd.

Zobacz również:  Jakie kursy powinien ukończyć trener personalny?

Zdjęcia sylwetki

Osoby, których głównym celem treningowym jest odchudzanie, rzeźba lub zbudowanie masy mięśniowej, powinny co kilka tygodni robić sobie zdjęcia. Dzięki temu możliwe jest porównanie realnych wyników. Jednak w takim przypadku trzeba pamiętać, aby nie fotografować się zbyt często, ponieważ każda drobniejsza zmiana wymaga czasu. Dlatego warto z góry ustalić, że zdjęcie będzie wykonywane np. co 7 tygodni, np. w piątek. Na każdym trzeba zachować zbliżoną postawę oraz taką samą odległość obiektywu od ciała. Zdjęcia najlepiej jest wykonywać w tym samym miejscu, bo to pozwoli uzyskać pełny obraz osiągniętych efektów.

Trening w grupie

Trening w grupie ma tę zaletę, że jej członkowie mogą nawzajem motywować się i pomagać podczas ćwiczeń – zwłaszcza treningów siłowych. Dlatego warto popytać znajomych lub wstawić post na profilu w Social Media, zachęcający do wspólnych ćwiczeń. Może zdarzyć się, że istnieje kilka osób, które również szukają takiego wsparcia, bo same nie mają motywacji, aby zacząć. Przynależność do grupy wywołuje również poczucie zobowiązania i trudniej jest się wyłamać. Wtedy rzekomy ból głowy i brzydka pogoda nie stanowią usprawiedliwienia. Pojedynczo może być trudno, ale w grupie tkwi siła, którą warto wykorzystać.

Nagrody za efekty

Treningi i realizacja celów z nimi związanych najczęściej jest kojarzona z wyrzeczeniami. Taki długotrwały stan prowadzi z czasem do wypalenia motywacji i całkowitej rezygnacji z ćwiczeń. Dlatego warto nagrodzić się za każdy zrealizowany cel, aby utrzymać motywację do dalszych treningów. Oczywiście nagrody typu fast-food lub czekolada nie powinny pojawiać się zbyt często u osób, które chcą zredukować wagę. Natomiast innymi przyjemnymi wyrazami uznania dla siebie może być wycieczka weekendowa, wyjście do kina, zakup odzieżowy, itd. Nagrody będą realnym dowodem wytrwałości i realizacji celów.

Motywacja do treningów jest najważniejsza, ponieważ daje siłę i pozwala realizować cele. Trzeba jednak pamiętać, że w niektóre dni będzie silna, a w inne słabsza. Natomiast zastosowanie powyższych wskazówek, zapobiegnie jej wypaleniu.

Zobacz również:  Wyjazd na snowboard z dzieckiem. O czym musisz pamiętać?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here