Nie zawsze jest możliwość, by ćwiczyć na świeżym powietrzu. Nie oznacza to jednak, że musimy całkowicie rezygnować z aktywności fizycznej. Doskonałym rozwiązaniem mogą być rowery stacjonarne, które pozwolą utrzymać dobrą kondycję także w okresie jesienno-zimowym, przy niesprzyjających warunkach pogodowych. Aby jednak trening był efektywny, warto dobrze zastanowić się nad wyborem odpowiedniego modelu. Przedstawiamy rodzaje rowerów treningowych dostępne na polskim rynku i podpowiadamy, na co zwracać uwagę przy zakupie.

Rodzaje rowerów stacjonarnych – jaki wybrać?

Oferta rowerów stacjonarnych dostępnych na rynku jest ogromna – poszczególne modele znacząco różnią się od siebie pod względem oferowanych parametrów. Z tego powodu bardzo ważne jest, by przed zakupem dokładnie przeanalizować swoje możliwości fizyczne i zakładane cele treningowe i wybrać dostosowane do nich urządzenie. Najpopularniejsze są standardowe rowerki stacjonarne, które będą odpowiednie dla zastosowań amatorskich. Także wśród nich możemy wymienić różne typy.

Rowery pionowe

Najpopularniejszym rozwiązaniem są pionowe rowery treningowe, które doskonale imitują jazdę na tradycyjnym rowerze na zewnątrz. W tym przypadku ćwiczący przybiera podobną postawę – z sylwetką lekko pochyloną do przodu. W zależności od ustawień, można wybrać spokojne tempo lub intensywny trening przypominający jazdę na rowerze górskim. Choć są to bardzo uniwersalne rowery, przeszkodą z korzystania z nich mogą być problemy z kręgosłupem. Ta forma treningu zalecana jest jednak osobom z problemami kardiologicznymi. Jazda na rowerze pionowym pozwala zwiększyć wydajność płuc i wyrzeźbić mięśnie ud, podudzi i pośladków.

Rowery poziome

Alternatywą dla standardowych rowerów pionowych mogą być rowery poziome. W tym wypadku trening odbywa się w pozycji niemal leżącej. W mniejszym stopniu przypomina to jazdę na tradycyjnym rowerze, jednak to doskonała alternatywa dla osób borykających się z problemami z kręgosłupem, w podeszłym wieku czy ze znaczną nadwagą. Ten model nie obciąża kręgosłupa, a jednocześnie uaktywnia mięśnie brzucha.

Rowery spinningowe

Dla osób, którym zależy na najbardziej zaawansowanym, profesjonalnym treningu optymalnym rozwiązaniem mogą być rowery spinningowe. To rowery zaprojektowane specjalnie z myślą o bardzo intensywnych ćwiczeniach wykonywanych w pozycji mocno pochylonej. To urządzenie, które w największym stopniu imituje jazdę na tradycyjnych rowerach szosowych i wyczynowych.. Także w tym wypadku łańcuch służy przeniesieniu napędu między korbowodem i kołem zamachowym.

Rowery spinningowe – wady i zalety

Rowery spinningowe to idealne wyjście dla osób, którym zależy na najintensywniejszym treningu – w tym sportowcom trenującym jazdę wyczynową lub przygotowującym się do zawodów. Często ich cena jest nieco wyższa niż standardowych modeli, co wiąże się z większymi możliwościami. Warto pamiętać jednak o tym, by realistycznie ocenić swój plan treningowy – rowery spinningowe nie sprawdzą się, jeżeli chcemy tylko trenować spokojną jazdę w domu na poziomie podstawowym.

Na co zwracać uwagę wybierając rower stacjonarny? Aspekty techniczne

Podczas zakupu roweru stacjonarnego warto zwrócić uwagę również na aspekty techniczne. Pod tym kątem możemy podzielić rowery stacjonarne na:

  • rowery mechaniczne – najprostsze i najtańsze rozwiązanie. Siłę oporu możemy regulować przy pomocy pokrętła, które powoduje fizyczne zwiększenie siły tarcia. Sprawdzą się dla użytkowników, którzy jeżdżą jedynie okazjonalnie i nie potrzebują zaawansowanych funkcjonalności, często generują hałas;
  • rowery magnetyczne – wyposażone w hamulec magnetyczny, który umożliwia precyzyjną regulację siły oporu. Pracuje bardzo cicho, praktycznie w sposób bezgłośny i pozwala na precyzyjną regulację tempa i intensywności treningu.
  • rowery elektromagnetyczny – najdroższe i najbardziej zaawansowane modele, w przypadku których intensywność treningu regulowana jest w zależności od tego, jaki program treningowy wybierzemy.

Rowery treningowe – dodatkowe funkcjonalności

Produkowane obecnie, nowoczesne rowery treningowe, zwłaszcza rowery elektromagnetyczne, często posiadają całą gamę dodatkowych funkcjonalności takich jak: predefiniowane programy, samopoziomujące pedały, opcje HRC – monitorowanie pracy serca, ekran SCAN (informacje o parametrach treningu) czy Body Fat – możliwość mierzenia zawartości tkanki tłuszczowej w ciele.

Dla wszystkich zainteresowanych poprawą kondycji fizycznej, polecamy również zapoznanie się z wartościowym materiałem o zaletach wykonywania martwego ciągu pt. „10 powodów dla których warto regularnie wykonywać martwy ciąg„.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here