Aktywność fizyczna to doskonały sposób na utrzymanie kondycji, zdrowia i dobrego samopoczucia. Ruch niesie za sobą wiele zalet: poprawia metabolizm, powoduje spadek masy ciała, obniża poziom cholesterolu oraz zmniejsza napięcie nerwowe. Jednak w niektórych sytuacjach może powodować mniej lub bardziej poważne dolegliwości np. w obrębie mięśni i stawów. Dlatego gdy aktywnie uprawiamy sport, nie należy bagatelizować objawów płynących z naszego ciała, tylko odpowiednio wcześnie reagować.

Skąd się bierze ból mięśni?

Mięśnie podczas wysiłku zużywają duże ilości energii i tlenu, które pozwalają na pracę i wyzwolenie odpowiedniej siły skurczu. Ból mięśni może być oznaką zbyt intensywnego treningu, podczas którego został uruchomiony metabolizm beztlenowy. Nagromadzenie powstałego w tym procesie kwasu mlekowego powoduje przejściowy ból mięśniowy (tzw. zakwasy), zwykle w odstępie 12-24 godzin od treningu i mija po 1-2 dniach. Jest to zjawisko fizjologiczne i nie należy nim się martwić. Inną sytuacją jest ból, który występuje bezpośrednio lub w kilka godzin po treningu. W tym przypadku mogło dojść do nadwyrężenia partii mięśniowych, które mogły być nieodpowiednio przygotowanie do aktywności. Z kolei sytuacja, w której podczas treningu nagle dochodzi do silnego bólu mięśni, powinna nas zaniepokoić. Takie zjawisko może świadczyć o uszkodzeniu struktury mięśniowej, np. naderwaniu lub nawet zerwaniu mięśnia. Zdarza się to najczęściej podczas bardzo intensywnych treningów, nieprawidłowego wykonywania ćwiczeń lub z powodu braku rozgrzania odpowiednich partii mięśniowych.

Jak zapobiegać bólowi?

Przystępując do treningu, należy pamiętać o kilku zasadach, które pomogą nam ćwiczyć bezpiecznie, efektywnie i bez kontuzji. Brak przygotowania do aktywności może bowiem skutkować kontuzjami w obrębie mięśni lub stawów. Po pierwsze, należy pamiętać o rozgrzewce. Jest to seria prostych ćwiczeń, która ma na celu zwiększyć elastyczność mięśni, przyspieszyć pracę serca i dotlenić nasze narządy, przygotowując je do wysiłku. Po drugie, nie można wykonywać ćwiczeń ponad własne możliwości. Prawidłowo ćwiczenia powinny być wykonywane wraz ze wzrostem intensywności, ale jedynie do pewnego, fizjologicznego momentu, którego nie należy przekraczać, aby nie uszkodzić mięśnia. Po trzecie, aby mięśnie wydajnie i efektywnie pracowały, potrzebują optymalnego źródła energii, które powinno być dostarczone w postaci obfitującego w białko posiłku przedtreningowego. Po czwarte, aby zachować sprawność mięśni, należy dać im czas na regenerację. W tym celu warto robić jedno – lub dwudniowe odstępy między treningami, które pozwolą na odbudowę uszkodzonych włókien mięśniowych.

Co robić, gdy pojawi się ból mięśni?

Ból mięśni, który jest krótkotrwały, umiarkowany i ustępuje w kilka dni po treningu, nie powinien nas niepokoić. W takich sytuacjach można sięgnąć po żel chłodzący DIP RILIF, który bardzo dobrze radzi sobie nawet z ostrym bólem i opuchnięciami. Natomiast w sytuacji, gdy podczas treningu doszło do kontuzji, która spowodowała przekroczenie fizjologicznych granic układu mięśniowo-stawowego, należy zastosować miejscowe środki łagodzące i obserwować miejsce urazu. Gdy ból narasta w czasie i nie ustępuje powyżej 14 dni, powinien być zweryfikowany przez lekarza. Nie należy zwlekać, zwłaszcza jeżeli ból zwiększa swoją intensywność, ponieważ sugeruje to poważne dolegliwości.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here