Dawniej sprawa była prosta. W sklepach była głównie mąka pszenna i ziemniaczana. Dziś znajdziemy też mąkę m.in z ryżu, ciecierzycy czy prosa – od wyboru w sklepach można dostać zawrotu głowy.

Dawniej sprawa była prosta. W sklepach była głównie mąka pszenna i ziemniaczana. Dziś znajdziemy też mąkę m.in z ryżu, ciecierzycy czy prosa – od wyboru w sklepach można dostać zawrotu głowy. Co oznaczają cyfry przy nazwie mąki i jaką mąkę wybrać, jeżeli unikamy glutenu?

Z tej mąki będzie chleb

W piekarnictwie mąka dzielona jest na chlebową i niechlebową. Chlebowe to mąki pszenne i żytnie. Jednak z uwagi na to, że coraz częściej szukamy pieczywa bezglutenowego, piekarnie prześcigają się w tworzeniu chlebów z mąk, które do tej pory były tylko dodatkiem do żytniej lub pszennej. Znajdziemy więc chleb kukurydziany, gryczany czy ryżowo-jaglany.

Wiele twarzy mąki 1

W domowym wypieku stawiamy najczęściej na tradycyjne mąki czyli żytnią i pszenną. Jak się nie pogubić w ich rodzajach i który “numerek” będzie najlepszy na chleb? Liczba przy nazwie mąki oznacza jej typ. Typ mąki zależy od zawartości w niej substancji mineralnych zwanych popiołem. Dlaczego popiół? Chodzi o metodę określania zawartości składników mineralnych w mące. Badaną próbkę umieszcza się w porcelanowym tygielku i spopiela w specjalnym piecu, w temperaturze 950ºC. To, co zostaje po spaleniu substancji organicznych, to substancje mineralne czyli popiół. Typ mąki to popiół w % przemnożony przez 1000. Im wyższa liczba, tym zawartość składników mineralnych w mące większa. Najbardziej wartościowe pieczywo powstaje z mąki razowej typ 2000, czyli takiej o najwyższej zawartości popiołu.

Bezglutenowo? Bez problemu

Na rynku bez trudu można znaleźć mąkę bezglutenową. Do najbardziej popularnych należą gryczana, ziemniaczana, kukurydziana, jaglana i ryżowa. Ale mąkę robi się też z kokosa, migdałów czy orzechów, a w sklepach można spotkać makarony z mąki z ciecierzycy, soczewicy czy grochu. Do czego najlepiej wykorzystać mąki bezglutenowe, żeby było i zdrowo, i smacznie? Mąka gryczana świetnie nadaje się do naleśników. Jest lekko gorzkawa i orzechowa w smaku więc będzie lepsza do tych z wytrawnym nadzieniem. Z mąki jaglanej warto zrobić budyń lub pudding, który po dodaniu owoców będzie świetnym deserem albo zdrowym drugim śniadaniem. Mąka ziemniaczana, chociaż wielu pewnie nadal kojarzy się głównie z krochmalem, idealnie nadaje się do zagęszczania zup i sosów oraz jako dodatek do ciast. Mąka z ciecierzycy, ze względu na swoją kleistość, świetnie sprawdza się jako zamiennik jajka w wegańskich naleśnikach albo omletach. Mąki bezglutenowe warto włączać do diety, ponieważ zawierają różnorodne składniki odżywcze i urozmaicają nasz jadłospis.

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here