W zdrowym ciele zdrowy duch, a więc warto dbać o kondycję swojego organizmu jeszcze zanim pojawią się problemy zdrowotne. Na niektóre schorzenia pracujemy całymi latami. Wątpliwej jakości dieta, folgowanie apatytowi na szybkie, smaczne i niestety kaloryczne jedzenie na dłuższą metę może prowadzić do czegoś więcej niż otyłości. Coraz częściej wracamy więc do naturalnych plonów natury, co współcześnie oznacza, iż otrzymujemy dostęp do całej masy różnych składników mogących wesprzeć nas w tym postanowieniu. Niektóre z nich wydają się nam nawet na wskroś orientalne, ale powoli przyzwyczajamy się do ich obecności na rynku i uczymy korzystać z ich właściwości. Nie inaczej jest w przypadku jagód goji. Co zatem warto o nich wiedzieć, zanim trafią do naszej kuchni? Jakie właściwości mają te owoce? Na jakie aspekty naszego zdrowia będą w stanie wpłynąć przy regularnym spożyciu?

Czym są jagody goji?

Jak sama nazwa wskazuje – jest to nazwa handlowa, gdyż w rzeczywistości krzew, na którym rosną, to kolcowój pospolity lub szkarłatny – są to owoce. Dojrzewanie ich odbywa się zarówno w klimacie podzwrotnikowym (Mongolia, Tybet, Chiny), jak i umiarkowanym. Kupić je możemy natomiast zdecydowanie najczęściej w postaci ususzonej. Na Dalekim Wschodzie używa się ich bardzo często w celach medycznych i to od bardzo wielu lat. Ciekawostką wartą zapamiętania może być natomiast to, że świeże owoce dotknięte gołą dłonią ulegają utlenieniu i zmieniają kolor na czarny. Dlaczego więc powinno się je włączyć do diety? Podstawą ich wartości dla naszego zdrowia są zawarte w nich antyoksydanty.

Jagody goji a składniki odżywcze

Antyoksydanty zawarte w tych owocach to nie jedyna zaleta spożywania jagód goji. Włączając je do swojej diety, możemy dostarczyć swojemu ciału również wiele składników odżywczych, witamin i aminokwasów (część z nich, choć ważna dla naszego ciała, nie jest przez nie naturalnie wytwarzana i powinna być dostarczana właśnie wraz z pożywieniem). Warto tu również wspomnieć o tym, iż jagody goji to owoce bogate w cynk, żelazo, wapń, miedź, selen, fosfor i german (badania nad nim wykazały, iż ma działanie zapobiegające powstawaniu nowotworów). Poza tym jedząc je:
– organizm otrzymuje bodziec do zwiększenia produkcji hormonu wzrostu,
– dostarczamy ciału beta-karoten, który mają w sobie,
– możemy być pewni , że zawartość witaminy C w jagodach goji jest ok. 50 razy większa niż w pomarańczach.

Zobacz również:  Indeks glikemiczny – co to jest i jak stosować go w diecie

Właściwości jagód goji

Wiemy już, że niektóre składniki zawarte w owocach kolcowoju pospolitego lub szkarłatnego mogą spowolnić proces rozwoju komórek rakowych. Na tym jednak nie kończą się pozytywne właściwości jagód goji, gdyż włączając je do swojej diety (np. można kupić wzbogacone o nie czekolady – w wersji dietetycznej nawet wyprodukowane z nieprażonych ziaren kakaowca), możemy liczyć również między innymi na następujące cechy:
– poprawę i ochronę wzroku (zawarta w nich zeaksantyna to przeciwutleniacz zabezpieczający zmysł wzroku przez ostrym światłem i promieniami UV),
– dzięki luteinie zmniejsza się ryzyko zwyrodnienia plamki żółtej oraz wytworzenia się katarakty,
– poprawa kondycji seksualnej, a nawet wpływ na płodność,
– wzmocnienie ochrony wątroby i ogólnej odporności organizmu,
– odpowiednie odżywienie skóry i włosów,
– pomoc w uregulowaniu przemiany materii, a więc i w dietach odchudzających.

Połączenie tematu zdrowej diety oraz właściwości jagód goji udało się nam osiągnąć dzięki pomocy sklepu internetowego ŚwieżoPalona.pl

Ostatnia aktualizacja

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here